Ticho a búrlivý potlesk

S úžasnými pocitmi a s viac ako priaznivými ohlasmi náročného pražského publika sa z hosťovania v Prahe vrátil operný súbor košického Štátneho divadla. V rámci festivalu Opera 2015 tu v posledný januárový deň uviedol v svetoznámom Stavovskom divadle operu Francisa Poulenca Dialógy karmelitánok.

Košická opera vycestovala do Prahy po dlhých rokoch. A nie práve tradičným spôsobom, vlakom. Dialógy karmelitánok sú jednou z najpočetnejších opier účinkujúcich v repertoári košického divadla. Okrem sólistov v nej účinkuje rozšírený operný zbor, keďže ženská časť zboru spieva postavy mníšok aj postavy žien z ľudu, ďalšími účinkujúcimi sú deti z detského zboru, ale aj niekoľko tanečníc. Len na javisku je 90 účinkujúcich a spolu s orchestrom a technickým personálom cestovalo vlakom do Prahy viac ako 150 ľudí. Kostýmy, hudobné nástroje, kulisy a technika cestovali do Prahy dvoma kamiónmi.

Tragický príbeh mníšskeho rádu z obdobia francúzskej revolúcie zaujal divákov a odborníkov už po svojej slovenskej premiére v Košiciach v marci roku 2013. Opere po dlhšej dobe priniesol aj prestížne ocenenie DOSKY, ktoré získala režisérka Linda Keprtová v kategórii najlepšia réžia. „Dialógy karmelitánok sú mojou srdcovou záležitosťou a som nesmierne šťastná, že ho môžeme uviesť v tomto nádhernom priestore Stavovského divadla. Hoci to znamenalo absolvovať dlhú cestu vlakom z Košíc do Prahy. Uvidíme ako zareaguje pražské publikum, v Košiciach genius loci zafungoval, verím, že dokážeme presvedčiť aj české publikum,“ povedala pred pražským predstavením režisérka.

Pražské publikum napokon prijalo košické „karmelitánky“ úžasným spôsobom. Po posledných tónoch síce na niekoľko sekúnd nastalo vo vypredanej sále hrobové ticho, ktoré napokon ukončil búrlivý a dlhý potlesk. „Publikum bolo tak vďačné, že som to vôbec nečakal. Ten potlesk bol úžasný. Táto budova je fantastická, človek hľadí do výšok a akoby sa vznášal. Naozaj sme sa tu cítili vynikajúco,“ povedal po predstavení sólista Titusz Tobisz. Ako doplnila Tatiana Paľovčíková do Prahy odchádzali s pomerne malou dušičkou. „Predsa len sme išli z košického „malého“ divadla do „mekky“ opery. Som presvedčená, že sme to zvládli perfektne. Publikum nás prijalo úžasným spôsobom a snáď ani po premiére v Košiciach nebol ten potlesk taký ako dnes tu v Stavovskom divadle. Pocity sú naozaj úžasné, fantastické,“ netajila nadšenie.

Výborným výkonom sa v Prahe blysla aj predstaviteľka hlavnej postavy Blanche Lucie Kašpárková. „Blanche vytvorila s hlbokým speváckym a hereckým súzvukom. Túto citlivosť a plachosť Blanche na viac vynikajúco dotvoril aj spevácky istý tenorista Zsolt Vadász,“ napísala na špecializovanom portáli operaplus.cz operná publicistka Helena Havlíková.

„Je to veľký úspech Štátneho divadla Košice aj celej produkcie pražského festivalu, že sa podarilo tento projekt vôbec uskutočniť, pretože v inscenácii účinkuje obrovské množstvo ľudí. Ale súbor a obzvlášť toto predstavenie si tento úspech zaslúžilo, lebo je v ňom vidieť obrovský kus poctivej práce,“ myslí si Kašpárková.

Podľa umeleckého šéfa opery bolo tohtoročné hosťovanie v Prahe jedným z vrcholov histórie  košickej opery. „Jednak sme hrali v Prahe po dlhých rokoch. A navyše hrať v v Stavovskom divadle, divadle, kde Mozart premiéroval svoje dve opery, je niečo úžasné,“ dodal Kevický.

Operný súbor bude teraz s napätím čakať na hodnotenie odborníkov. Tí v poslednej dekáde februára, po poslednom z festivalových predstavení udelia LIBUŠKU, čestnú cenu festivalu v kategóriách – cena kritikov za najlepšiu inscenáciu, cena divákov za najlepšiu inscenáciu, cena za mimoriadnu interpretáciu postavy a cena riaditeľky festivalu. 

(sd)

Zdroj: 
kosickespravy.sk