Príde prezidentský vlak

Jedinečným medzištátnym projektom sa rozhodlo Národní technické muzeum Praha v spolupráci s Českými dráhami, národným dopravcom, Železnicami SR, Slovenským technickým múzeom – Múzeom dopravy Bratislava, a občianskym združením Spolok Výhrevne Vrútky, pripomenúť si a osláviť 100. výročie vzniku prvej Československej republiky (ČSR).

 

„Prezidentský vlak" začal svoju prezentáciu v Prahe 28.júna jazdou medzi pražskými železničnými stanicami. Následne mal zastávky aj v ďalších českých mestách, na Slovensku ho už mohli vidieť obyvatelia Bratislavy, Nitry, Zvolena, Lučenca a Žiliny. 

Do metropoly východu by mal parný rušeň „Zelený Anton" pritiahnuť salónne vozne, ktoré slúžili prezidentom počas ich pracovných ciest doma i v zahraničí, zajtra (12.júla). Široká verejnosť by mala mať možnosť prezrieť si a obdivovať v tento deň unikátnu súpravu zhruba v čase od 17. do 18. hodiny. V piatok (13.júla) bude vlak k dispozícii v čase od 10. do 18. hodiny. 

Zloženie „Prezidentského vlaku"

Parný rušeň 486.007 - „Zelený Anton"

Vyrobili ho v roku 1936 v Škode Plzeň, je jedným z deviatich výkonných trojvalcových rýchlikových rušňov vyrábaných v rokoch 1933 – 1938 podnikmi Škoda a ČKD pre trakčne náročnú trať štrbskej rampy medzi Liptovským Mikulášom a Spišskou Novou Vsou. Muzeálna prevádzka „Zeleného Antona" začala v roku 1998 pri príležitosti 150. výročia príchodu prvého parného vlaku na územie Slovenska, kedy rušeň opravili do prevádzkyschopného stavu v rušňovom depe Vrútky. 

Salónny vozeň Aza 1 - 0080 

Bol špeciálne vyrobený pre prezidenta Tomáša G. Masaryka pri príležitosti jeho 80. narodenín, v marci 1930. Vozeň vyrobila Ringhofferova továreň Praha – Smíchov, ktorá prišla s novou celokovovou vozňov konštrukciou. Interiér vytvoril pražský architekt Albert Jonáš. Na štátne účely slúžil vozeň až do roku 1968, dnes je historickou pamiatkou a majetkom Českých dráh. 

Salónny vozeň 001 (51 54 89 - 80 001 – 8) 

Vyrobený bol v dnes už bývalej Nemeckej demokratickej republike, vo vagónke Bautzen, v roku 1967, s označením Aza 51 54 89 – 80 061 – 2. Ide o jeden z dvoch posledných vyrobených a dodaných vozňov pre potreby československých prezidentov. Z historických dokumentov je zjavné, že v ňom cestoval z Bratislavy do Prahy prezident Ludvík Svoboda po oslavách 50. výročia založenia ČSR. V lete 1968 slúžil, okrem prezidenta republiky, aj Alexandrovi Dubčekovi, neskôr i prezidentovi Václavovi Havlovi. Vozeň má zachovaný autentický interiér, Národní technické muzeum v Prahe ho získalo do svojich zbierok v roku 2018.

Služobný vozeň BDs (51 54 89 – 40 033 – 0) 

Takisto ako predchádzajúci, aj tento vozeň vyrobili vo vagónke Bautzen, avšak v roku 1975. Slúžil pre ochranku prezidenta, a je zaujímavý svojím vybavením. Vo vozni je nainštalovaná telefónna ústredňa a rádiostanica, ktorá zabezpečovala spojenie prezidenta počas jazdy s okolitým svetom. Vozeň je majetkom Českých dráh.

Osobný vozeň Ca 4 – 5086 (55 54 2121 086 – 8) 

Pochádza zo zbierok Národního technického muzea Praha, bol vyrobený v roku 1931 v Ringhofferovej továrni v Prahe – Smíchov. Pôvodne slúžil v osobnej rýchlikovej doprave na hlavných tratiach nielen v ČSR, ale aj v zahraničí. Z prevádzky ho vyradili v 70. rokoch minulého storočia, neskôr sa používal ako skladový vozeň. Múzeum ho získalo v roku 2015, a v roku 2018 prešiel vozeň renováciou.

Lehátkový vozeň s bufetovým oddielom BRcm (51 54 85 – 40 008 – 6) 

Najmladší vozeň v prezidentskom vlaku vyrobila vagónka Bautzen v roku 1984. Vozeň je zástupcom posledného konštrukčného typu osobných vozňov vyrábaných v rámci Rady vzájomnej hospodárskej pomoci – RVHP. Keďže ide o posledný vozeň tohto typu, ktorý sa zachoval v nezmenenej podobe od vyrobenia, na prelome rokov 2017 a 2018 sa stal súčasťou zbierok Národního technického muzea v Prahe.

(fek, žsr)

Zdroj: 
kosickespravy.sk